Van het rapport van het NIPV over de effecten van een brand of explosie van een zero-emissiebus op een ov-knooppunt, is er nu ook een samenvatting verschenen. Daarin staan de mogelijke voorzorgmaatregelen overzichtelijk bij elkaar.
Zero-emissievervoer gaat gepaard met specifieke veiligheidsrisico’s. Denk aan batterijbranden van elektrische bussen of fakkels van waterstofbussen. Deze risico’s kunnen op verschillende manieren ontstaan, bijvoorbeeld als gevolg van het laden, technische mankementen of ongelukken. Om de risico’s te beheersen kunnen bouwkundige, installatietechnische, organisatorische en repressieve maatregelen worden genomen.
De samenvatting geeft aan welk type ov-knooppunten er zijn, wat de belangrijkste risico’s zijn voor een elektrische bus en waterstofbus op een ov-knooppunt, en welke maatregelen je kunt treffen. De aanbevelingen zijn onderverdeeld naar ontwerp, bouw, installaties, organisatie en ondersteuning van hulpdiensten.
Lees ook
Invloed zero-emissiebussen op brand- en explosieveiligheid van ov-knooppunten