NIEUWS

TCO-model voor zero-emissiebussen gestopt, doel is bereikt

1 sep, 2022 | Kosten en financiering van zero emissie

Het TCO-model (Total Cost of Ownership) voor zero-emissiebussen is gestopt per 1 september 2022. Ov-autoriteiten en vervoerders beschikken steeds vaker over een eigen tool voor de berekening van de TCO, waardoor het model de laatste tijd weinig werd gebruikt.

Het TCO-model berekent alle kosten van zero-emissiebussen, laadinfrastructuur en exploitatie en geeft die op inzichtelijke wijze weer. Sinds de invoering in 2016 heeft het model zijn doel bereikt: het ondersteunen van de transitie naar zero-emissiebusvervoer. De programmagroep Bestuursakkoord Zero Emissie Bus heeft daarom besloten het model niet meer aan te bieden.
 
Vanaf 1 september is het aanvragen van een inlogcode voor het model niet meer mogelijk. Wel actualiseert CROW-KpVV de kostenparameters en wordt met het model nog een berekening gemaakt van de onrendabele top in diverse scenario’s. Een rapport hierover verschijnt in het voorjaar van 2023. Aan de hand van het rapport kunnen de stakeholders in het openbaar vervoer eigen berekeningen uitvoeren.
 
De huidige gebruikers van het TCO-model kunnen nog tot 1 november 2022 de eigen data van projecten (input en output) veiligstellen. Daarna is het model niet meer beschikbaar. Eerdere publicaties van CROW-KpVV waarbij gebruik is gemaakt van het TCO-model staan op deze website.
 
Wie vragen heeft over het beëindigen van het TCO-model en het downloaden van de data kan in 2022 nog contact opnemen met de beheerder van het model, Pieter Tanja: pieter.tanja@crow.nl.
Overige vragen kunnen naar de helpdesk van CROW: helpdesk@crow.nl.

Categorieën

Kosten en financiering van zero emissie

Trefwoorden

CROW-KpVV, laadinfrastructuur, materieel, Nederland, TCO, TCO-model, waterstofbus, zero-emissiebus