KENNIS PUBLICATIE

E-bus scoort hoog in OV-Klantenbarometer 2020

1 dec 2020

De uitbraak van het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat in 2020 maar een klein deel van het OV-Klantenbarometeronderzoek kon worden uitgevoerd. Daarom zijn de resultaten uit het eerste kwartaal vergeleken met die in dezelfde perioden in 2019 en 2018. Algemene conclusie: de elektrische bus doet het goed.

Op 12 maart 2020 is het OV-Klantenbarometeronderzoek stilgelegd. Dit was nodig voor de veiligheid van reizigers en enquêteurs. Bovendien mocht het openbaar vervoer alleen nog voor noodzakelijke reizen worden gebruikt. Het gevolg was een terugval van het aantal reizigers in april met 85 procent. De hoop om later in het jaar het onderzoek te kunnen hervatten, bleek ijdel. 
 
De 22.000 vragenlijsten die in de eerste twaalf weken van 2020 zijn ingevuld waren minder dan 20 procent van het aantal dat nodig is om betrouwbare uitspraken te doen op concessieniveau. Maar de oogst was wel voldoende voor cijfers op het niveau van de ov-autoriteiten, vervoerders en de verschillende modaliteiten. Uitzonderingen zijn Zeeland en de veerdiensten. 
 
Lees verder in Nieuwe elektrische bussen scoren hoog in klantwaardering en bekijk rapportage hieronder.

Categorieën

Klanttevredenheid

Trefwoorden

OV-Klantenbarometer