Wat zijn de effecten van een brand of explosie van een zero-emissiebus op een ov-knooppunt? En welke bouwkundige, installatietechnische, organisatorische en bestrijdingsmaatregelen kunnen de gevolgen van zo’n incident beperken? Je leest het in een rapport van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) in opdracht van CROW-KpVV.
Het NIPV onderzocht welke wet- en regelgeving geldt voor de fysieke veiligheid op ov-knooppunten en welke gevaaraspecten gepaard gaan met zero-emissievervoer. Bijvoorbeeld de kans op het ontstaan van brand in een zero-emissiebus in vergelijking met een traditionele dieselbus. Een brand in het batterijpakket kan al snel tot een langdurige brand leiden. Bij waterstofbussen speelt ook het risico van explosiegevaar.
Type ov-knooppunt
Wat de gevolgen kunnen zijn van een brand en/of explosie hangt onder meer af van het type ov-knooppunt. Bij het kiezen van maatregelen ligt de focus op het voorkomen van incidenten en het beperken van de gevolgen als ze toch plaatsvinden. Komt het tot een incident met een zero-emissiebus, dan kunnen maatregelen in het gebouwontwerp de gevolgen voor de directe omgeving beperken. Vervolgens kunnen installaties en organisatorische maatregelen bijdragen aan de brand- en explosieveiligheid.
De fysieke aspecten van de bus en de omgeving vormen de basis voor brand- en explosieveiligheid. Als de getroffen maatregelen niet voldoende blijken, is de inzet van de brandweer de laatste stap. De maatregelen van de hulpdiensten zijn gericht op het waarborgen van de veiligheid van de hulpverleners.
Download hier het rapport Invloed zero-emissiebussen op brand- en explosieveiligheid van ov-knooppunten.
Lees ook het rapport Ontwerprichtlijnen brandveiligheid stallingen voor zero-emissiebussen.