CROW-KpVV heeft de derde update uitgebracht van de Handreiking Overnameregeling zero-emissiebussysteem. Dit rapport is gebaseerd op de praktijkervaringen die zijn opgedaan na aanbesteding van de ov-concessies Achterhoek-Rivierenland en Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee.
Een overnameregeling voor zero-emissiebussen en bijbehorende laadinfrastructuur maakt het voor een vervoerder aantrekkelijker om in zero-emissiebussystemen te investeren, omdat de overnameregeling zekerheid geeft dat het vervoerbedrijf na afloop van de concessie niet met de bussen en laadinfra blijft zitten. Zo hoeft de exploitatie van het openbaar vervoer niet duurder te worden wanneer een ov-autoriteit de inzet van zero-emissiebussen eist of beloont in het gunningsmodel.
Zekerheid
De overnameregeling biedt zowel de zittende als de nieuwe vervoerder zekerheid. De zittende vervoerder krijgt duidelijkheid over de voorwaarden waaronder de nieuwe vervoerder verplicht is het zero-emissiebussysteem over te nemen en de nieuwe vervoerder weet zich verzekerd van de inzetbaarheid van het over te nemen zero-emissiebussysteem tijdens de resterende afschrijvingsperiode.
Specifieke aandacht is er in de derde update voor:
- Instroom/vervanging van zero-emissiebussen en bijbehorende laadinfrastructuur tijdens de looptijd van een ov-concessie
- Onderhoud/vervanging van batterijpakketten richting einde van de ov-concessie
- Beschikbaarheid/overdracht netaansluitingen en gecontracteerd vermogen bij recent overgedragen zero-emissiebussystemen.
Vorige edities
CROW-KpVV gaf in 2020 de eerste Handreiking Overnameregeling zero-emissiebusmaterieel uit om inzicht te geven in de mogelijkheden tot overname van zero-emissiebussen. In 2021 werd deze handreiking aangevuld met concrete voorbeeldteksten op basis waarvan ov-autoriteiten een (model)overnameregeling kunnen opstellen. De tweede update kwam uit in oktober 2023, onder meer gebaseerd op de leerervaringen bij de overgang van de concessie IJssel-Vecht van Keolis naar EBS.