De Monitor zero-emissiebussen van 1 oktober 2024 laat zien dat dit jaar 189 zero-emissiebussen zijn ingestroomd in het Nederlandse ov. De teller staat nu op 1757 in totaal. In het derde kwartaal kwamen er 66 nieuwe bussen bij, 21 elektrische bussen werden afgevoerd. Het aantal te verwachten bussen in het vierde kwartaal is 594.
Vervoerder EBS ontvangt inmiddels wekelijks bussen van VDL voor Zaanstreek-Waterland maar wacht nog op 81 bussen. De Ebusco-bussen voor IJssel-Vecht (EBS) en Groningen-Drenthe (Qbuzz) zijn nog niet geleverd.
Op 1 juli zijn de eerste eCitaro-bussen van Mercedes-Benz in Groningen-Drenthe ingezet op de lijndienst. De maanden erna kwamen alle 35 eCitaro-bussen in dienst voor Qlink (10 stuks) en voor de streeklijnen.
In Noord-Holland Noord keerden de 21 BYD K7-bussen na 6 jaar dienst weer terug naar de fabrikant. Vooralsnog zijn er geen vervangende elektrische bussen ingezet. Wel is de dienstregeling half juli aangepast waardoor er mogelijk minder bussen nodig zijn.
Instroom aangepast
In het derde kwartaal zijn er 66 bussen ingestroomd en 21 bussen uitgestroomd. De verwachte instroom is aangepast na het toevoegen van de orders voor Zuid-Holland Noord en Provincie Utrecht in het nieuwe dienstregelingsjaar en aanpassingen in de instroom bij GVB en RET op basis van nieuwe informatie.
Aan de grafiek van de instroom is naast een lijn met verwachte instroom van nieuwe bussen, waarbij het contract is getekend, een nieuwe donkergroene lijn toegevoegd. Bij concessiewisselingen is de verwachting steeds vaker dat de volledige vloot wordt verduurzaamd. De donkergroene lijn geeft deze instroom weer. Die lijn is echter wel omgeven door onzekerheden. Voor de komende concessies Achterhoek-Rivierenland en Arnhem-Nijmegen is de eis om in 2030 volledig zero-emissie te rijden losgelaten. Dit kan ertoe leiden dat vervoerders een langzamer transitiepad aanbieden.
Download hier de Monitor zero-emissiebussen derde kwartaal 2024.